Μέσα από την πρωτότυπη pop up paper mechanics puppet theater performance για παιδιά που συνδυάζει εμψύχωση, αφήγηση, ζωντανή μουσική και χρήση Ιαπωνικών τεχνικών, η ομάδα «Αφού» και τα ΜπαGάζια αφηγούνται το μύθο του εφευρέτη της αγαλματοποιίας, του αρχιτέκτονα και άγρυπνου τεχνίτη, που ήταν «ξακουστός σε όλον τον κόσμο, ταυτόχρονα για την τέχνη του, τις περιπλανήσεις και τις συμφορές του», φωτίζοντας παράλληλα επίκαιρους προβληματισμούς.
Πρόκειται για μια παράσταση διακαλλιτεχνικής σύνθεσης που με σημείο αφετηρίας τη μυθολογία επιχειρεί να αναδιατυπώσει και να αφηγηθεί στο σήμερα την άλλη πλευρά των κραταιών μύθων που τη διέπουν. Μια μεταφορά του μυθολογικού κόσμου στο ορθολογικό μας σήμερα. Ένα μουσικό ταξίδι στην ανθρώπινη φαντασία αιώνων, μια σκηνική διαδρομή που θέλει να βγάλει στο φως το σκοτάδι που είναι συνυφασμένο με την ίδια την ανθρώπινη ύπαρξη. Να το αποδεχτεί. Να το τραγουδήσει, να το ξεγελάσει, να το μεταμορφώσει, να το αφηγηθεί, να το αμφισβητήσει. Να παρακινήσει τους νεαρούς θεατές της να το επισκεφτούν με μια καινούρια, καθαρή ματιά. Η Σκύλλα, η Χάρυβδη, η Μέδουσα, η Αράχνη, ο Τυφώνας, ο Μινώταυρος κι οι Σειρήνες επανασυστήνονται στο εδώ και τώρα του μνημειακού χώρου της Γόρτυνας, στο τότε και πάντα της ανθρώπινης μυθιστορίας.
Μια παράσταση που αναφέρεται στη ζωή του Φρύγα «παραμυθά», από τα νεανικά του χρόνια μέχρι τον θάνατό του το 564 π.Χ., και απευθύνεται σε παιδιά από 7- 8 ετών και πάνω, αλλά και σε εφήβους. Μια παράσταση εξαιρετικά ενδιαφέρουσα και σε κοινό ενηλίκων. Στην 65λεπτη διάρκειά της παρουσιάζονται και κάποιοι από τους μύθους του, δραματοποιημένοι και ενταγμένοι στη δομή της σαν διδακτικά «ιντερλούδια», καθώς και σημαντικά γεγονότα του 6ου π.Χ. αιώνα, τα οποία προβάλλονται στη «οθόνη», που αποτελεί μέρος του σκηνικού. Στόχος της παράστασης είναι να καταδείξει ότι η ταπεινή καταγωγή και η άσχημη μορφή του Αισώπου (ο ίδιος ο Πλούταρχος περιγράφει λεπτομερώς τη δυσμορφία του) δεν τον εμπόδισαν να γίνει λαμπρός φάρος ήθους και ευθυκρισίας ανά τους αιώνες και το έργο του να γαλουχήσει γενιές και γενιές ανθρώπων σε όλο τον κόσμο.
Η νεανική-εφηβική σκηνή του Μικρού Βορρά παρουσίασε ολόκληρο το ιλιαδικό έπος του Ομήρου, σε 70 λεπτά, με τη σκηνοθετική ματιά του Τάσου Ράτζου. Η Ομηρική Μάχη με μια σύγχρονη αφηγηματική οπτική. Μια οπτική που, μέσα από την αναπαραστατική γλώσσα των εφήβων, φιλοδοξεί να ξαναβρεί την αμεσότητα της τέρψης χρησιμοποιώντας πολλαπλούς κώδικες αφήγησης. Η παράσταση ντύνεται μουσικά από τους Τhe Prefabricated Quartet, οι οποίοι, παίζοντας ζωντανά, έχουν έναν ισότιμο σκηνικό ρόλο, αναζητώντας και εκείνοι την ισορροπία ανάμεσα στην παράδοση και στη σύγχρονη μουσική έκφραση. Τρώες και Αχαιοί σφάζονται μεταξύ τους σαν καλοκουρδισμένες μαριονέτες των Θεών, σε μια αφήγηση που ξεκινά με έναν θυμό και λήγει με μια συμφιλίωση.
Η παράσταση βασίζεται στο κλασικό παραμύθι του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν Ο αυτοκράτορας και το αηδόνι, το οποίο εξετάζει τη σχέση ενός μηχανικού και ενός πραγματικού αηδονιού με έναν άνθρωπο. Θέμα της παράστασης είναι η διαχείριση του ελεύθερου χρόνου, το διαδίκτυο και οι ανθρώπινες σχέσεις. Οι ηθοποιοί αφηγούνται την ιστορία χρησιμοποιώντας τεχνικές του σωματικού θεάτρου kinemo με έμφαση στην έντονη σωματικότητα, τον καταιγιστικό ρυθμό και την υψηλή ενέργεια. Κυριαρχούν οι έξυπνοι διάλογοι, η μουσική, το τραγούδι, η φαντασία. Το Δίλημμα του αυτοκράτορα με χιούμορ και ευαισθησία προσφέρει πολλές συγκινητικές και κωμικές στιγμές, ενώ τα διαδραστικά του μέρη εντάσσουν και τα ίδια τα παιδιά στην ιστορία, ολοκληρώνοντας έτσι τη βιωματική εμπειρία της παράστασης.
Η δραστήρια ομάδα Patari Project, με την πλούσια παράδοση στην παιδική σκηνή, στη νέα της δουλειά με τίτλο «Αιγαίο», δίνει μια σύγχρονη ματιά πάνω σε γνωστούς και αγαπημένους θαλασσινούς μύθους του αρχιπελάγους. Στη διασκεδαστική και συγκινητική αυτή παράσταση για παιδιά, αλλά και για όλες τις ηλικίες, οι περιπέτειες διαδέχονται η μία την άλλη σαν το παιχνίδισμα που κάνει το κύμα με το μελτέμι. Πλάσματα, θεοί, ήρωες και ναύτες συναντιούνται πάνω στα κύματα και ξετυλίγουν τις ιστορίες τους. Ηθοποιοί και θεατές ταξιδεύουν στη θάλασσα του Χρόνου και βουτάνε στον βυθό του Μύθου. Ανακαλύπτουν ξανά τις αιώνιες ιστορίες που συνδέουν το παρόν μας με το παρελθόν και το μέλλον, σχηματίζοντας ένα υπέροχο θαλασσινό παζλ…
Βιωματικό δρώμενο για παιδιά, με στοιχεία δραματοποιημένου ντοκιμαντέρ και αφηγηματικής παράστασης, με πρωτότυπη μουσική και κεντρικό άξονα τα παιχνίδια στις γειτονιές της Μικρασίας, τα οποία «αφηγούνται» με τον δικό τους τρόπο την καθημερινότητα των κοινωνιών πριν από την Καταστροφή του 1922. Παιχνίδια που μοιάζουν λησμονημένα, που παίχτηκαν χωρίς ποτέ να ειπωθούν, που αφέθηκαν να χαθούν μαζί με την ελπίδα της επιστροφής στην πατρίδα.
Το νήμα της συλλογικής μνήμης ξεδιπλώνεται μέσα από μια ιστορία που ταξιδεύει στον χρόνο παίζοντας με τα παιδιά παιχνίδια που μεταφέρθηκαν από όσους αντίκρισαν τον πόνο στις προσφυγικές αυλές, μαζί με το χαμόγελο μιας ανέμελης παιδικής ηλικίας.
Με σύγχρονα οπτικοακουστικά μέσα και ανακατασκευασμένα παλιά παιχνίδια θα παρουσιαστούν ιστορίες ενσωμάτωσης και αναβίωσης σε νέο τόπο καθώς και οι τρόποι με τους οποίους κάποτε εκφραζόταν η ευρηματικότητα, η χάρη και η φαντασία του λαού μας.
Catch-22 σημαίνει «φαύλος κύκλος», αφού το μυθιστόρημα του Τζόζεφ Χέλλερ έμελλε να καθιερωθεί ως έκφραση για να δηλώσει το παράλογο της ανθρώπινης ύπαρξης, το παράλογο του πολέμου, όπου επιτυχία και καταστροφή είναι άρρηκτα συνδεδεμένες.
Γιατί τι άλλο είναι ο πόλεμος παρά ένας ακόμη Σίσυφος που σπρώχνει τον βράχο του στην κορυφή και πάλι πίσω; Το Catch (19)22 εξερευνά τη Μικρασιατική Καταστροφή μέσα από το παράλογο του πολέμου και δεν διστάζει να τη φέρει αντιμέτωπη με τη μακεδονική ακμή και παρακμή. Εκεί, πάνω από τους τάφους των μεγάλων βασιλιάδων. Όπου μεγαλείο και θάνατος είναι οι δύο όψεις του ίδιου νομίσματος.
H site-specific performance Catch (19)22 έρχεται στον αρχαιολογικό χώρο των Βασιλικών Τάφων Αιγών, μετά από συλλογή προφορικών και γραπτών μαρτυριών για τη ζωή στη Μικρά Ασία και με την καλλιτεχνική συμβολή μαθητών του 1ου Γυμνασίου Βέροιας.
Με αφετηρία τη Μικρασιατική Καταστροφή παρουσιάζεται η ιστορία του ξεριζωμού των λαών, που επαναλαμβάνεται μέχρι σήμερα. Μια ομάδα εφήβων από την Κω ευαισθητοποιείται ιστορικά και καλείται να δουλέψει σ’ ένα σεμινάριο δύο εβδομάδων (29 Αυγούστου – 9 Σεπτεμβρίου 2022).
Κατασκευάζουν κούκλες, ήρωες που απεικονίζουν πρόσφυγες από το 1922 ή από μετέπειτα ξεριζωμούς. Μαθαίνουν να ζωντανεύουν την κούκλα τους, να την εμψυχώνουν. Μέσα από αυτοσχεδιασμούς τα παιδιά καλούνται να αποδώσουν τον πόνο του ξεριζωμού στον αιώνα μας, τη σκληρή μεταχείριση και την ιδεατή υποδοχή των προσφύγων. Οι αυτοσχεδιασμοί των παιδιών με τις κούκλες σκηνοθετούνται μαζί με τα ιστορικά στιγμιότυπα και live βιντεοπροβολές από το δρώμενο σε μια παρουσίαση στο Ρωμαϊκό Ωδείο της Κω (10-11 Σεπτεμβρίου 2022).
Τα παιδιά καλούν το κοινό σε έναν στοχασμό για ειρήνη και αλληλεγγύη στους πρόσφυγες των πολέμων.
Το βραβευμένο μυθιστόρημα της Γαλάτειας Γρηγοριάδου-Σουρέλη Ο μεγάλος αποχαιρετισμός στο πρώτο του θεατρικό ανέβασμα για παιδιά από δέκα ετών και για εφήβους.
Η 4PLAY αφηγείται την περιπέτεια των ηρώων του μυθιστορήματος, που στην αυγή της ενήλικης ζωής τους παίρνουν μέρος στη Μικρασιατική Εκστρατεία, μέσα από μια θεατρική παράσταση που συνδυάζει τεχνικές σύγχρονου χορού, contact improvisation και πρωτότυπη μουσική σύνθεση.
Ένα ταξίδι από την Αθήνα στη Σμύρνη, από τη νεότητα στην ωριμότητα και από την ειρήνη και τον έρωτα στον πόλεμο και την απώλεια. Μια ιστορία που δένει τον παλιό κόσμο με τον σημερινό με συνδετικό κρίκο την Ιωνία. Μια ιστορία ενηλικίωσης και ανθρωπιάς.