Η θεατρική ομάδα Hippo παρουσιάζει το έργο Κόντρα στον άνεμο: Η ιπτάμενη περιπέτεια της Τίρα, μια σουρεαλιστική περιπέτεια μυστηρίου για παιδιά, σε κείμενα και σκηνοθεσία των Φώτη Δούσου και Αλέξανδρου Ράπτη. Το κείμενο αναφέρεται σε ένα κομμάτι της γενικότερης οικολογικής κρίσης που δεν είναι ιδιαίτερα γνωστό: τον τρόπο που επηρεάζει τη ζωή των αποδημητικών πουλιών η φωτορύπανση, αλλά και η εκχέρσωση των δασών.
Πρόκειται για μια συναρπαστική παράσταση με άφθονα κωμικά αλλά και λυρικά στοιχεία, κατά τη διάρκεια της οποίας άνθρωποι και ζώα θα πρέπει να συνεργαστούν όλοι μαζί «για ένα καλύτερο αύριο», καθώς αποδεικνύεται ότι το κέρδος και τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα είναι η πρώτη αιτία για την καταστροφή της φύσης. Η ομάδα Hippo, συνεχίζοντας το ιδιαίτερο είδος του σωματικού θεάτρου που έχει επινοήσει (kinemo), δημιουργεί μια παράσταση με κυρίαρχα στοιχεία την έντονη σωματικότητα, την υψηλή ενέργεια, τη ζωντανή μουσική και την ιδιαίτερη κινησιολογία, προσφέροντας ένα πληθωρικό ψυχαγωγικό θέαμα.
Η παράσταση Προσοχή, τέρατα! αποτελεί ένα ευφάνταστο θεατρικό έργο για παιδιά και εφήβους, βασισμένο στο επιτυχημένο βιβλίο της Σουηδής συγγραφέως Μαρί Ρούντε Πλανήτης SOS (True Monsters), που έχει γνωρίσει μεγάλη επιτυχία παγκοσμίως.
Οι πιο επικίνδυνες περιβαλλοντικές απειλές παραβάλλονται με μυθικά τέρατα της παγκόσμιας μυθολογίας και μέσα από την αφήγηση, τα ζωντανά τραγούδια και τις εξομολογήσεις τους φανερώνουν τις πηγές της δύναμής τους, αλλά και τα τρωτά σημεία τους. Όλα τα «τέρατα» εμφανίζονται μέσα από την ομιχλώδη ατμόσφαιρα ενός ονείρου, που εμποδίζει μια μεγάλη οικολογική καταστροφή προς χάριν κέρδους. Το όνειρο και οι ήρωές του αποτελούν μια πολύτιμη εστία γνώσης για τους μικρούς θεατές μας, πολύ δε περισσότερο επειδή τα ίδια τα τέρατα αποκαλύπτουν τους εχθρούς τους, προτρέποντας έτσι τα παιδιά να χρησιμοποιήσουν κάθε μέσον που θα τα κατατροπώσει, ώστε να ελευθερωθεί ο πλανήτης από την παρουσία τους.
Το εικοσαμελές μουσικό σχήμα Ορχήστρα Βιολιώνε, σε σύμπραξη με το δημοφιλές μουσικό ντουέτο των Βασίλη Σκούτα και Δημήτρη Μηταράκη, προσεγγίζει για πρώτη φορά στην καλλιτεχνική του πορεία το φλέγον ζήτημα της κλιματικής κρίσης και την επίδρασή της σε πολιτικό, κοινωνικό, πολιτιστικό και οικονομικό επίπεδο, με τον δικό του εναλλακτικό τρόπο ερμηνείας, διασκευάζοντας ενδεικτικά κομμάτια της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής και του ρεμπέτικου της περιόδου του γραμμοφώνου (1900-1960). Αναδεικνύει μια ρομαντική αλλά ταυτόχρονα επικοινωνιακή και εξωστρεφή διάθεση, με στοιχεία τόσο της παλαιάς όσο και της νέας τεχνοτροπίας.
Στη συναυλία με τίτλο Κρίσεις από το ιστορικό παρελθόν στο σήμερα η Ορχήστρα Βιολιώνε υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Γιάννη Ζαρία, επίκουρου καθηγητή βιολιού στο ομώνυμο τμήμα του ΤΜΕΤ, θα παρουσιάσει ένα μοναδικό μουσικό ταξίδι από το παρελθόν στο μέλλον με άφθονη αυτοσχεδιαστική διάθεση και δημιουργώντας μια δυναμική συνέχεια του παλαιού με τον σύγχρονο τρόπο ερμηνείας των τοξωτών εγχόρδων.
Το μοναδικό παγκοσμίως πιανιστικό σύνολο Piandaemonium παρουσιάζει σε πανελλήνια πρώτη το έργο Voices at the End, μια πολυμεσική σύνθεση του ελληνικής καταγωγής Νεοζηλανδού συνθέτη Γιάννη Ψαθά (John Psathas) για έξι πιάνα συνοδεία προηχογραφημένου ήχου όπως και της ταινίας-ντοκιμαντέρ Planetary της ακτιβίστριας Joanna Macy. Το έργο θα παρουσιαστεί σε συνδυασμό με τα And There Was Light του Δημήτρη Οικονόμου, παραγγελία του Piandaemonium, το οποίο θα παρουσιαστεί σε παγκόσμια πρώτη. Τα δύο έργα πραγματεύονται την κλιματική αλλαγή και την επιρροή της στην ανθρώπινη δραστηριότητα και καθημερινότητα.
Το Piandaemonium ιδρύθηκε το 1998 στη Θεσσαλονίκη με πρωτοβουλία της Δόμνας Ευνουχίδου και αρχικά αποτελούνταν από την ίδια και έντεκα πρώην μαθητές της. Έκτοτε, το σύνολο εξελίχθηκε, άλλαξε σύνθεση πολλές φορές –παρότι ο πυρήνας διατηρείται σταθερός– και εμφανίστηκε σε πολλές συναυλίες. Μια παρέα μουσικών καταπολεμά τη μοναχικότητα του πιανίστα, δημιουργεί μια ορχήστρα πιάνων και επιχειρεί να επαναπροσδιορίσει μέσα σε ένα νέο πλαίσιο τον παραδοσιακό πιανιστικό ήχο
Το νέο έργο Ταξίδι στα Βαλκάνια για συμφωνική ορχήστρα, μεικτή χορωδία και αφηγητή του Γιάννη Μπελώνη εστιάζει στη σύγκρουση που παρατηρήθηκε στο πολιτισμικό σκέλος της σχέσης των λαών της Βαλκανικής χερσονήσου, όπου, ενώ ο σοβινισμός των εθνικών κρατών «επέβαλλε» την ενίσχυση της εθνικής ταυτότητας, οι συχνές προσμείξεις πληθυσμιακών ομάδων και οι αλλεπάλληλες αλλαγές συνόρων οδηγούσαν συχνά σε συγκερασμό των παραδόσεων και βαθιές διαπολιτισμικές αλληλεπιδράσεις. Έτσι, οι μουσικοί πολιτισμοί οι οποίοι αναπτύχθηκαν στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, με τις έντονες διαφορές και ομοιομορφίες τους, δημιούργησαν ένα πολύχρωμο μουσικό ψηφιδωτό ιδιαιτέρως ενδιαφέρον, το οποίο αναδιατυπώνεται με σύγχρονο ήχο, φωτίζοντας τις πολύπλοκες και συχνά αδιερεύνητες πτυχές της πολιτισμικής κίνησης της Βαλκανικής τους περασμένους αιώνες.
Η επεξεργασία των μουσικών όλων των λαών της Βαλκανικής έγινε με ενιαίο τρόπο, ώστε να δομηθεί μια παράσταση με τη συμμετοχή συμφωνικής ορχήστρας, μεικτής χορωδίας και αφηγητή. Ο τελευταίος, μέσω της ανάγνωσης των εμπεριστατωμένων κειμένων του Χάρη Σαρρή, θα ρίξει φως στη συγκρουσιακή και αλληλένδετη πολιτισμική ταυτότητα των κρατών της περιοχής. Το μουσικό οδοιπορικό της παράστασης ξεκινά από την Ελλάδα, και μετά από περιπλάνηση σε όλα τα κράτη της Βαλκανικής –Βουλγαρία, Τουρκία, Αλβανία, Σερβία, Βόρεια Μακεδονία, Ρουμανία, Μαυροβούνιο, Κροατία, Κόσοβο, Βοσνία και Ερζεγοβίνη– επιστρέφει στην αφετηρία του.
Όταν το 1950 ο Γιώργος Σεφέρης επισκέπτεται την Καππαδοκία εντυπωσιάζεται από τα θραύσματα προηγούμενων πολιτισμών που βρίσκει εκεί. Επισκέπτεται τις τοιχογραφίες που βρίσκει στις υπόσκαφες εκκλησίες διαισθανόμενος την ευθραυστότητα ενός τόπου που υπήρξε καταφύγιο για πολλούς πολιτισμούς σε καιρό πολέμου και διώξεων και καταγράφει σε μορφή ημερολογίου τις παρατηρήσεις του. Αντί να εστιάσει στην αντιπαράθεση των πολιτισμών και την εχθρότητα αναζητά απαντήσεις στις φιγούρες των τοιχογραφιών και στη μορφή του λαϊκού τεχνίτη που αποτυπώνει «με αδεξιότητες, αλλά και μ ’όλη τη δροσιά της αυθόρμητης χειρονομίας» μια αυθεντικότητα που ίσως χάθηκε στις αγιογραφίες μέσα από τη σταδιακή τους τυποποίηση. Το συλλογικό τραύμα δημιουργικά δίνει τη θέση του στην παρατήρηση μιας πηγαίας ανθρώπινης δύναμης που παραπέμπει στην κοινή ρίζα της ύπαρξης εκτός εθνικών διαχωρισμών
Πως η δημιουργικότητα που βρίσκουμε σε αυτές τις μορφές αυθόρμητης και συμβολικής παραγωγής μπορεί να μεταφραστεί στο σήμερα; Είναι η λαϊκή παραγωγή τέχνης και ο απόηχος της ένα λεκτικό σύστημα ικανό να ενσωματώνει ιστορικές και κοινωνικές δονήσεις; Θα μπορούσε η λαϊκή τέχνη να ταυτιστεί με μια έννοια ταυτότητας του αρχέγονου και του πανανθρώπινου, έναντι της εθνικής ταυτότητας;
Η ομαδική έκθεση Αστερισμοί που εκ νέου εκρήγνυνται αφουγκράζεται τις συγχωνεύσεις και τις διακλαδώσεις μεταξύ των πολιτισμών που συναντιούνται σε μια υπαρκτή γεωγραφία-σύνορο ενώ επεκτείνεται έξω από αυτήν μέσα από τις αφηγήσεις των ίδιων των υλικών και τις συνδέσεις που επινοούν οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες.
Μέσα από έξι έργα-εγκαταστάσεις, οι καλλιτέχνες παρουσιάζουν τις δικές τους εκδοχές, αντλώντας από τη μελέτη τεχνοτροπιών, παραδοσιακών μορφών τέχνης, υλικών και άυλων τελετουργιών, εθνικών και ανεπίσημων αφηγήσεων.
Παράλληλες δράσεις
Εργαστήριο παραμυθιών για παιδιά από την Φίλια Δενδρινού (4/7 στις 11.00)
Ξενάγηση στην έκθεση από την επιμελήτρια και τους καλλιτέχνες (4/7 στις 18.00)
Αφήγηση παραμυθιού από τη Φιλία Δενδρινού (4/7 στις 19.30)
Το Θέατρο Πορεία συμμετέχει για πρώτη φορά στο πρόγραμμα εκδηλώσεων του ΥΠΠΟ «Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός» με την παράσταση Μερικά κομμάτια πέτρας. Στην εν μέρει περιπατητική παράσταση, Ελληνοβρετανοί νέοι με καταγωγή από τη Θράκη επισκέπτονται την πατρίδα των γονιών και των παππούδων τους και ξεναγούνται στον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Ζώνης.
Κατά την ξενάγηση, τίθενται από τους νέους διάφορες ερωτήσεις, που αφορούν την καθημερινή ζωή στην Αρχαία Ζώνη, την ακμή και την παρακμή της, την ανασκαφική ιστορία της Θράκης, την ανάδειξη των αρχαιοτήτων της κ.ά. Η συζήτηση εκτείνεται πέρα από την πατριδογνωσία, καθώς περνάει σε θέματα όπως οι αρπαγές και οι καταστροφές πολιτιστικών θησαυρών, όπως λ.χ. τα μάρμαρα του Παρθενώνα, η πολιτισμική ταυτότητα, τα ταυτοτικά αφηγήματα, οι συγκρούσεις που ξεσπάνε εξαιτίας τους, ο ρόλος μιας τοπικής πολιτιστικής κληρονομιάς, η σχέση της με όλη την ανθρωπότητα κ.ά.
Στο τέλος της ξενάγησης, όλοι θα αναμετρηθούν με τα καίρια ερωτήματα «Τι περισσότερο από μερικά κομμάτια πέτρας είναι ένα μνημείο;», «Ποια η σημασία του για μένα προσωπικά;», «Γιατί (να) με νοιάζει;».
Εκπαιδευτικό εργαστήριο
Κατά την προετοιμασία της παράστασης, μαθήτριες και μαθητές από σχολεία της περιοχής, νέες και νέοι, θα συμμετάσχουν σε εργαστήριο της σκηνοθέτριας Σοφίας Βγενοπούλου, το οποίο θα πραγματοποιηθεί στο Αρχαιολογικό Μουσείο Αλεξανδρούπολης. Το εργαστήριο σχεδιάστηκε με στόχο να γνωρίσουν πώς αντανακλώνται μέσα από τη ματιά των ντόπιων νέων η Ιστορία και η πολιτισμική ταυτότητα, να αντλήσουν υλικό για την τελική διαμόρφωση του δρώμενου, αλλά και για να ενθαρρυνθεί η ενεργή συμμετοχή μιας ομάδας μαθητριών και μαθητών στην παράσταση.
Μια θεατρική σύνθεση που φωτίζει την «Οδύσσεια» του καλλιτέχνη Ρενάτο Μόρντο και της συζύγου του Τρούντε με φόντο τη δραματική φυλάκισή του στο Χαϊδάρι στη διάρκεια της γερμανικής Κατοχής στην Αθήνα. Αυστριακός, Εβραίος με ελληνική ιθαγένεια και πρόσκαιρα και γερμανική, ο Μόρντο είναι εύκολος στόχος σε μια εποχή που ο κόσμος έχει χωριστεί σε στρατόπεδα.
Κεντρικό στοιχείο στη σύνθεση ο Χρόνος που τελειώνει καθώς εκκρεμεί η απόφαση μεταφοράς του Μόρντο στο Άουσβιτς. Μέσα από τα γράμματα που ανταλλάσσουν με τη σύζυγό του Τρούντε ζωντανεύουν τα όνειρα, οι εφιάλτες, η μεγάλη αγάπη της για τη Μουσική και το Θέατρο αλλά και οι εσωτερικές της συγκρούσεις καθώς η καταγωγή, η θρησκεία, η υπηκοότητα και η καλλιτεχνική της ιδιότητα άλλοτε γίνονται διαβατήρια σωτηρίας και άλλοτε η καταδίκη της.
Ο δεύτερος πρωταγωνιστής στη σκηνή είναι η Μουσική. Η Καλλιόπη Μητροπούλου ζωντανεύει συνθέσεις που είναι είτε μεταγραφές γνωστών θεμάτων είτε πρωτότυπες μουσικές συνθέσεις στο ύφος της εποχής του Μεσοπολέμου που γεωγραφικά μας ταξιδεύουν από τις παρυφές της Αφρικής ως τα καμπαρέ της κεντρικής Ευρώπης.