Region: Θεσσαλία

Απόκοπος του Μπεργαδή

Η Ναταλία Κωτσάνη και ο Τάσος Κοφοδήμος, δύο από τους πιο δραστήριους και καταξιωμένους ερμηνευτές αλλά και δημιουργούς της νεότερης εγχώριας μουσικής σκηνής, ενώνουν ξανά τις δυνάμεις τους μελοποιώντας και ερμηνεύοντας τον Απόκοπο του Μπεργαδή, σε μια πρωτότυπη μουσική παράσταση.

Με όχημα τις συνθέσεις τους, τις φωνές τους και τα μουσικά τους όργανα, παρουσιάζουν την πρωτότυπη μελοποίηση μέσα από συνθέσεις άρρηκτα συνδεδεμένες με τις ρίζες της ελληνικής μουσικής παράδοσης αλλά και με στοιχεία από παραδοσιακά ιδιώματα της Μεσογείου. Προτείνουν μια σύγχρονη ερμηνευτική θεώρηση φωνητικών ιδιωμάτων της ελληνικής παράδοσης, μέσα από πρωτότυπες και ιδιαίτερες ενορχηστρώσεις. Η σύγχρονη ερμηνευτική θεώρηση των δύο δημιουργών αναδεικνύει τον ποιητικό λόγο που διαταράσσει με παιγνιώδη τρόπο τις υπάρχουσες αντιλήψεις, ανακαλώντας λογοτεχνικές, θρησκευτικές και λαϊκές συμβάσεις για να τις ανατρέψει.

Η εικαστικός Ναταλία Μαντά εικονογραφεί σε πραγματικό χρόνο την αφήγηση, μέσω live visuals τα οποία προβάλλονται στον χώρο. Μαζί τους επί σκηνής, τρεις καταξιωμένοι μουσικοί, ο Βασίλης Ρακόπουλος στην κιθάρα, ο Βαγγέλης Ζωγράφος στο κοντραμπάσο και ο Άγγελος Πολυχρόνου στα κρουστά, άλλοτε με διάθεση πειραματική κι άλλοτε αυτοσχεδιαστική, αναδεικνύουν την ανάμειξη ελληνικών και δυτικών στοιχειών του Απόκοπου που τον καθιστά ως ένα από́ τα κοσμήματα της ευρωπαϊκής λογοτεχνίας. Στη παράσταση συμμετέχει ο Ross Daly.

Ο Απόκοπος του Μπεργαδή, αποτελεί́ το σημαντικότερο κείμενο της πρώιμης Κρητικής Λογοτεχνίας και υπήρξε το πρώτο δημώδες ελληνικό́ λογοτεχνικό́ έργο που τυπώθηκε στη Βενετία, το 1509. Έχει χαρακτηριστεί ως το πιο ποιητικό́ κείμενο της κρητικής λογοτεχνίας του 16ου αιώνα και ξεχωρίζει με την αινιγματική́ του γοητεία, τη δύναμη και τη σύγχρονη ποιητική́ του αίσθηση που αγγίζει τα όρια της φιλοσοφικής σύλληψης.

Μικροί ήρωες σε κρίση

Ο Θεατρικός Οργανισμός MeWe συνεχίζει την εκπαιδευτική του δράση, παρουσιάζοντας ένα νέο πρόγραμμα με τίτλο Μικροί ήρωες σε κρίση που έχει ως θέμα την κλιματική κρίση. Τα παιδιά που θα συμμετάσχουν σε αυτό πρόγραμμα θα σκηνοθετήσουν τη δική τους θεατρική παράσταση που θα φέρει τον τίτλο Το παγάκι που δακρύζει με πρωτότυπο κείμενο και ζωντανή μουσική. Το κείμενο αφηγείται τις περιπέτειες δυο αδελφιών που προσπαθούν να σώσουν το ποτάμι της πόλης τους από την καταστροφή και συναντιούνται σε αυτό το ταξίδι με απρόσμενα πλάσματα.

Στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, τα παιδιά σκηνοθετούν την παράσταση που θέλουν, για παιδιά. Η παράσταση Το παγάκι που δακρύζει είναι και μια ιστορία συγκινητική, ποιητική, χαμογελαστή, στα όρια της επιστημονικής φαντασίας παραδίδεται στα παιδιά με μια ηθοποιό, ένα μουσικό, ένα πιάνο, κρουστά, και ηλιακά φώτα, απολύτως χωρίς κανένα καλώδιο και πρίζα, για να δημιουργήσουν τον δικό τους σκηνικό κόσμο και να τον παρουσιάσουν σε παιδιά, και όχι μόνο…

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα Μικροί ήρωες σε κρίση έχει δύο βασικούς θεματολογικούς άξονες: τους τρόπους συναισθηματικής διαχείρισης της κλιματικής κρίσης από το παιδί και τη γνωριμία του με τους κανόνες του eco-theatre, μιας σημαντικής κίνησης στο θέατρο που άτυπα έχει ξεκινήσει από το 1970 αλλά τις τελευταίες δεκαετίες αποκτά ενεργούς συμμετέχοντες που δημιουργούν ομάδες στην Ευρώπη όπως και παγκοσμίως.

Ο μπερντές της Γης

Η Ορχήστρα και Χορωδία ΙΩΝΙΑ της Νέας Ιωνίας Βόλου παρουσιάζει τη μουσικοθεατρική παράσταση με τίτλο Ο μπερντές της Γης, βασισμένη σε πρωτότυπα κείμενα της Ρεγγίνας Καπετανάκη, συνδημιουργού της θρυλικής Λιλιπούπολης. Πρόκειται για μια πρωτότυπη παράσταση που συνδυάζει τον Καραγκιόζη, το θέατρο σκιών και την παραδοσιακή μουσική με τη σύγχρονη οπτική τεχνολογία των βίντεο και 3D προβολών, σχολιάζοντας με σύγχρονο τρόπο τη Φύση και την κλιματική αλλαγή. Ο Τάκης Βαμβακίδης στον ρόλο του Καραγκιόζη θα αφηγείται και θα σχολιάζει καθώς θα εναλλάσσεται σε διάφορες μορφές –από θέατρο σκιών σε πραγματική σκηνική παρουσία ηθοποιού και έπειτα μεταπήδηση στην οθόνη βιντεοπροβολής ως ψηφιακός εμψυχωτής– κεντρίζοντας την προσοχή των θεατών. Το ελληνικό τραγούδι αποτελεί βασικό συντελεστή της παράστασης και αποδίδεται από την Ορχήστρα και τη Χορωδία ΙΩΝΙΑ με ερμηνευτή τον καταξιωμένο Θοδωρή Κοτονιά.

Νέα Ζωή

Στη Λάρισα, σ’ ένα αρχαίο θέατρο ανάμεσα σε σύγχρονες πολυκατοικίες, σ’ έναν τόπο που το παρελθόν και το σήμερα υποχρεωτικά συγκατοικούν, θα δημιουργηθεί μια νέα ζωή. Με αφετηρία τη μουσική, τον χορό και την ποίηση του Σεφέρη θα τελεστεί μια γιορτή. Μέσω επαναλαμβανόμενων χορευτικών μοτίβων, αντλώντας έμπνευση από την ποπ κουλτούρα, την ελληνική παράδοση και τα κινούμενα σχέδια του Γουώλτ Ντίσνεϋ, θα δημιουργηθεί μια τελετή αναγέννησης σε έναν τόπο όπου ο χρόνος εξισώνεται. Πέντε άνθρωποι θα συναντηθούν. Θα περιμένουν. Θα έρθει ένας έκτος και θα τον καλωσορίσουν. Θα τον αποχαιρετήσουν και θα τον αναστήσουν. Στο σκοτάδι θα χορέψουν μαζί. Η Φύση θα πεθάνει και θα αναστηθεί. Ο Άνθρωπος θα πεθάνει και θα αναστηθεί. Στο σκοτάδι ξανά. Μουσική. Η Νέα Ζωή. — Αντώνης Αντωνόπουλος

Η ανάκριση

Μία solo performance βασισμένη στον Αίαντα του Σοφοκλή

«Μην τα βάζεις με κάποιον που είναι απών.» – Ηράκλειτος

Ο Αίας είναι νεκρός. Το σώμα του καρφωμένο πάνω στο σπαθί που ο ίδιος έβαλε στη γη, βρίσκεται από τη σύντροφό του, Τέκμησσα. Τώρα εκείνη καλείται να ξεδιπλώσει το χρονικό του θανάτου του απαντώντας στις ερωτήσεις του ανακριτή.

Μια αφήγηση για τον ηρωισμό και την ανδρική τιμή που μπορεί να οδηγήσει στο θάνατο μέσα από το βλέμμα της γυναίκας που μένει πίσω.

Τι είναι ηθικό και τι όχι; Πόση βία εμπερικλείει το «πρέπει»; Τι υπερτερεί; Τι μας οδηγεί στο να επιλέξουμε τη ζωή ή το θάνατο; Τι ανομολόγητα βάρη κουβαλάει τελικά ένας ήρωας;

Ένας performer (Κωνσταντίνος Ντέλλας) ακροβατεί μεταξύ ερωτημάτων κι απαντήσεων, πότε ως ανακριτής πότε ως ανακρινόμενη Τέκμησσα ή Αίας.

Μια σπουδή πάνω στην κλασική τραγωδία του Σοφοκλή που συνομιλεί με επιλεγμένους στίχους από το ομώνυμο έργο του Γιάννη Ρίτσου, δημιουργώντας μια ιδιότυπη θεατρική εμπειρία μέσα από ήχους και φόρμες λόγου και κίνησης.

Τι ομάδα είσαι ρε;

Πόσο μεγάλο είναι το ταξίδι από τη λατρεία για το ποδόσφαιρο μέχρι το τυφλό οπαδικό μίσος, τα μαχαιρώματα και την απώλεια; Μια δολοφονία με οπαδικά κίνητρα ξεδιπλώνεται μπροστά στα μάτια ενός δημοσιογράφου, αποκαλύπτοντας ιδεολογίες, συμπεριφορές, συμφέροντα και μηχανισμούς που δεν περιορίζονται στον αυθορμητισμό κάποιων θερμόαιμων οπαδών, αλλά φτάνουν πολύ πιο βαθιά.

Μέσα από τα εργαλεία του θεάτρου-ντοκουμέντο (συνεντεύξεις από τους πραγματικούς πρωταγωνιστές, τους οπαδούς, τους γονείς θυμάτων και θυτών, τους διαιτητές, τους αστυνομικούς, τα στελέχη των ομάδων), η παράσταση Τι ομάδα είσαι ρε; συνθέτει μια ωδή στο παγκόσμιο κοινωνικό φαινόμενο που λέγεται ποδόσφαιρο αλλά και μια ποιητική αποτύπωση της οπαδικής κουλτούρας και των αρνητικών της εκφάνσεων. Μια παράσταση ωμή αλλά και κωμική, πεζή αλλά και σουρεαλιστική, που φιλοδοξεί να προβληματίσει τον θεατή αλλά και τον κάνει να θέλει να πάει να παίξει ποδόσφαιρο με τους φίλους του.

Τα μετά θάνατον: Διηγήματα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη

Με άξονα τρία διηγήματα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη («Η Πιτρόπισσα», «Η Χολεριασμένη», «Η Φωνή του Δράκου»), αναδύεται η μαγεία της διαχρονικότητας του έργου του διάσημου Έλληνα συγγραφέα. Τα διηγήματα περιστρέφονται γύρω από τον ρόλο της γυναίκας στην κοινωνία, τις ισχύουσες πατριαρχικές ή κοινωνικές απόψεις και τις πολλαπλές συγκρούσεις που προκαλούνται είτε εξαιτίας της ανέφικτης επικοινωνίας ενός ενιαίου γλωσσικού κώδικα είτε εξαιτίας εσωτερικών συγκρούσεων των γυναικών. Οι θεματικές εκτείνονται από τις θυσίες που μπορεί να κάνει μια γυναίκα για την προίκα της μέχρι τον κοινωνικό της αποκλεισμό.

Με κύριο άξονα τη δίγλωσση αφήγηση φωνητικής ερμηνείας και νοηματικής γλώσσας, τον χορό και τη θεατρική τέχνη, η σκηνοθετική προσέγγιση εστιάζει σε έναν πολυφωνικό λόγο, μέσω Προσώπων / Φωνών / Χεριών που ορίζουν ένα ιδιαίτερο σύμπαν στο οποίο κυριαρχούν οι αισθήσεις και αναδεικνύεται η γλώσσα του Παπαδιαμάντη, γεμάτη από ποιητικές περιγραφές και εικόνες. Στην παράσταση συμμετέχουν κωφοί και ακούοντες ηθοποιοί.

Ο Αρίστος και ο Φάνης

Μια δυναμική, πολυσύνθετη μουσικοθεατρική παράσταση με τίτλο Ο Αρίστος και ο Φάνης παρουσιάζει το φετινό καλοκαίρι η Ορχήστρα και Χορωδία ΙΩΝΙΑ της Νέας Ιωνίας Βόλου. Η 13μελής ορχήστρα παραδοσιακών οργάνων, η 160μελής μεικτή χορωδία, ο τραγουδιστής Θοδωρής Κοτονιάς και δύο ηθοποιοί θα προσφέρουν στο κοινό ένα πολύχρωμο ταξίδι, εκεί όπου η παράδοση συναντάει το σήμερα.

Με απλό και άμεσο τρόπο οι δύο ήρωες, ο Αρίστος και ο Φάνης, αντλούν κουράγιο από τη δύναμη της αριστοφανικής κωμωδίας, που δίδαξε πώς μπορείς με τη λυτρωτική, σαρκαστική και κριτική δύναμη του γέλιου να μιλήσεις για τα πιο δύσκολα θέματα. Ιδιαίτερα στην εποχή μας και σε κοινωνίες όπου το «διαφορετικό» στις χώρες, στις θρησκείες, τα φύλα και σε κάθε είδους ομάδες γεννάει συνεχώς επικίνδυνες και κλιμακούμενες εντάσεις. Μέσα από την παράσταση περνάει το μήνυμα της ανάγκης συνύπαρξης των ανθρώπων και πώς χάρη στη συνεργασία, την αποδοχή του «άλλου» και την αρμονία η ζωή αποκτά πραγματική αξία.

Eγώ, η Μήδεια (Io Son Medea)

Τρεις ηθοποιοί και δύο μουσικοί σε μια ελεύθερη σύνθεση πάνω στο φαινόμενο «Μήδεια» και το έργο του Ευριπίδη, το οποίο προσεγγίζεται με κάθε μέσο (τραγούδι, λόγο, κίνηση) και κεντρικό́ άξονα τον ήχο. Οι ηθοποιοί Κατερίνα Αντωνιάδου, Τζίνα Θλιβέρη και Όθωνας Μεταξάς εναλλάσσουν τους ρόλους του έργου συνηχώντας με τα μουσικά γλυπτά του Γιώργου Τριανταφύλλου, τους ήχους της πολίτικης λύρας της Χρυσάνθης Γκίκα και του νέυ του Κωνσταντίνου Αρνή, καθώς και με τα οπτικοηχητικά τοπία του Στέφανου Κοσμίδη. Στο κέντρο αυτού του ηχητικού κυκλώνα που δημιουργείται, του αχού της μάχης, στέκεται η Μήδεια.

Η προσωποποίηση της σύγκρουσης, ο ευριπίδειος λόγος, μέσω της δυναμικής δόνησης του ήχου, ακούγεται σε νεοελληνική́ απόδοση περιλαμβάνοντας αποσπάσματα του αρχαίου κειμένου. Η ποικιλία των ρυθμών στην ερμηνεία, και ειδικά στον Χορό, είναι μια προσπάθεια ανταπόκρισης στην ποικιλία των ρυθμών που περιέχει το κείμενο. Ο συνδυασμός διαφορετικών μουσικών ειδών, τεχνών, εικαστικών και υλικών μέσων, υπηρετεί τις πολλαπλές αντιθέσεις που περιέχονται στον μύθο και προτείνει την πολιτισμική́ συνάντηση παρελθόντος και παρόντος.

Το ταξίδι μιας νότας

Στη δράση για παιδιά Το ταξίδι μιας νότας, ένας συνθέτης που ανήκει στη σύγχρονη εποχή συγκρούεται με τους εικαστικούς μιας υπερρεαλιστικής προσέγγισης, στον κόσμο των χρωμάτων. Με αφετηρία τις συνθέσεις του Σταύρου Λάντσια, κάθε παιδί θα ταξιδέψει με τις νότες, οπουδήποτε το κατευθύνουν τα βιώματα και τα συναισθήματά του, χωρίς φραγμούς και φίλτρα.

Με βασικό στόχο την ελευθερία στην έκφραση, τα παιδιά, μέσα από ένα δίωρο βιωματικό εργαστήρι, καλούνται να αποκωδικοποιήσουν τη μουσική και να δημιουργήσουν ζωγραφικούς πίνακες με γνώμονα τα συναισθήματά τους. Σε μια αντίστροφη προσέγγιση, θα μεταφράσουν γνωστούς πίνακες των Χουάν Μιρό, Βασίλι Καντίνσκι, Πάουλ Κλέε και Έντβαρτ Μουνκ σε ηχοτοπία. Κάθε απόπειρα μετάφρασης ενός καλλιτεχνικού έργου σε συναίσθημα αποτελεί μια εσωτερική πολύπλευρη σύγκρουση, που ίσως αυτό τελικά να είναι το πιο μαγικό στην τέχνη.

 

Πρόγραμμα δράσεων (13 & 14 Ιουλίου 2024)

Τα εκπαιδευτικά εργαστήρια απευθύνονται σε παιδιά από 7 ετών και άνω.

Για κρατήσεις θέσεων στα εκπαιδευτικά προγράμματα, παρακαλούμε επικοινωνήστε με το Κονάκι Προδρόμου Καρδίτσας.
Τηλέφωνο επικοινωνίας: 24410 62078 (Δευτέρα – Παρασκευή 09.00-13.00).